تعریف کلی از خشکی پوست

Posted in دانستني هاي زيبايي

خشکی پوست چگونه تشخیص داده می شود؟

خشکی پوست به آسانی قابل تشخیص است. علائم آن نیز کاملا آشکال و قابل مشاهده است. به علاوه متخصصین پوست نیز می توانند با یک معاینه ی دقیق اطلاعات کامل تری در خصوص خشکی پوست بدهند. پزشک معمولا سوالات متعددی می پرسد و شما می توایند با پاسخ کامل به آن ها کمک کنید تا ریشه و علت بیماری تان بهتر تشخیص داده شود.
پوست خشک در افراد مسن بیشتر شایع است. همچنین افرادی که مدام با مواد شیمیایی یا شوینده ها در ارتباط هستند نیز در معرض ابتلا به این بیماری پوستی هستند.

علل خشکی پوست

عوامل داخلی

عواملی مانند سن، سلامت، ژنتیک، خانواده و سابقه ی بیماری ها و وضعیت پوست مانند اگزما شامل این دسته هستند. برای مثال افراد مبتلا به تیروئید در معرض افزایش خطر ابتلا به خشکی پوست هستند.
عوامل خارجی

علل شایع تر خشکی پوست همین عوامل خارجی هستند. این عوامل معمولا به آسانی درمان می شوند. آن ها عبارتند از:
رطوبت پایین

رطوبت کم در زمستان می تواند سبب خشکی پوست شود. سطح آب در استراتوم کورنئوم (خارجی ترین لایه اپیدرم) بستگی به رطوبت دارد. رطوبت کم هوا می تواند سبب خشک شدن استراتون کورنئوم شود که باعث خشکی پوست می گردد. سطح رطوبت در محیط زیست به عوامل زیاد وابسته است.
هوای سرد

کاهش دما در زمستان ممکن است سبب کاهش چربی پوست شود. و در نهایت پوست شروع به خشک شدن می کند.
صابون های تند

این صابون ها وقتی بیش از اندازه برای پوست شما اثر شویندگی داشته باشند می توانند سبب از بین بردن رطوبت و چربی پوست شده و آن را خشک کنند.
ضدعفونی کننده های حاوی الکل

استفاده از ضدعفونی کننده هایی که الکل دارند به سبب تبخیر الکل موجود در آن ها که سریع تبخیر می شوند می توانند ظاهر پوست را خشک و شکننده کنند. الکل در این محصولات خاصیت ضد میکروبی دارد که پس از تبخیر رطوبت پوست را نیز به همراه خود می برد.
دوش آب گرم

با تبخیر آب پوست می تواند خشک شود. همچنین آب گرم چربی پوست را با یک اثر تند شسته و از بین می برد.
مرطوب کننده ها: حتی مرطوب کننده ای که برای آبرسانی پوست خود استفاده می کنید ممکن است اثر مخالف داشته و روی پوست شما سبب خشکی و از دست رفتن رطوبت شود.
لباس

پشم و مواد مصنوعی در لباس شما می تواند باعث تحریک و خشک شدن پوست شما شود.
دارو

داروهای مربوط به آکنه، کلسترول، یا داروهای فشار خون نیز می توانند سبب خشکی پوست شوند.

علائم و نشانه های خشکی پوست

پوست خشن

جمع شدن سلول های مرده روی پوست می تواند سبب خشن شدن پوست شما شود.
پوسته پوسته شدن

این نشانه زمانی رخ می دهد که پوست شما قادر به تولید چربی برای خود نبوده و معمولا در اثر استفاده از صابون نامناسب، دوش آب گرم و غیره رخ می دهد.
خارش

شایع ترین نشانه ی پوست خشک خارش است. این نشانه نیز معمولا در اثر عوامل محیطی مانند هوای سرد یا تهویه ی نامناسب رخ می دد.
ترک پوست

ترک پوست معمولا در اثر یک روند از نشانه ها و علائم پوستی رخ می دهد. به عبارتی خشکی پوست با پوسته پوسته شدن همراه است و پوسته پوسته شدن می تواند سبب خارش شده و خاراندن پوست سبب التهاب و در نهایت سبب ترک پوست می شود.
لکه های قرمز

این نشانه نتیجه ی تغییر بافت در پوست است.
هر کدام از این علائم می توانند نتایج منفی به دنبال خود داشته باشند. برای مثال خارش و خاراندن پوست می تواند سبب ضخیم تر شدن پوست شود و ترک پوست می تواند میکروب ها را به داخل پوست بکشاند وباعث عفونت شود.

درمان های خشکی پوست چیست؟

پوست خشک می تواند از راه های مختلفی درمان شود. بهترین درمان همیشه بعد از یک مشورت کامل و جامع با پزشکتان خودش را نشان می دهد.